Information will be available soon.

PROGRAMME

10.00–12.00  PLENARY SESSION

Constitution Hall, Building 1 of the Seimas of the Republic of Lithuania, Vilnius

 

Live broadcast of the conference plenary session can be watched on the website of the Seimas of the Republic of Lithuania (Youtube):

https://www.lrs.lt/sip/portal.show?p_r=35448&p_k=1&p_event_id=19791

 
 

    Moderators:       Prof. Dr. Renata Bilbokaitė, Prof. Dr. Remigijus Bubnys

 

10.00–10.15

Welcome speech

Prof. Dr. Artūras Žukauskas, Chair of the Committee on Education and Science of the Seimas of the Republic of Lithuania

Assoc. Prof. Dr. Stasys Tumėnas, Member of the Committee on Culture of the Seimas of the Republic of Lithuania

Prof. Dr. Renata Bilbokaitė, Director of Vilnius University Šiauliai Academy

 

 

10.15–10.35

Lessons from Research on Expertise for Teacher Education and Teacher Professional Development

Prof. Dr. Jan van Tartwijk, Utrecht University, Netherlands

 

 

10.35–10.55

Being the Teacher: Developing and Supporting Teacher Identity in Contemporary School Systems

Prof. Dr. Anne Looney, Institute of Education, Dublin City University, Ireland

 

 

10.55–11.15

Could AI Replace Teachers? Some Concerns about Teaching in Times of the COVID 19 Pandemic / Ar dirbtinis intelektas gali pakeisti mokytojus? Aktualūs klausimai apie mokymą COVID19 pandemijos laikotarpiu

Assoc. Prof. Dr. Łukasz Albański, Pedagogical University of Krakow, Poland

 

 

11.15–11.35

 

„Europe“ as a Topic for School Education - Preparing to Teach the European Dimension / „Europa“ kaip ugdymo tema – pasirengimas mokyti europietiškos dimensijos

Prof. Habil. Dr. Andrea Óhidy, University of Education Freiburg, Germany

 

 

11.35–11.55

 

 

 

Specialiojo ugdymo transformacija įtraukiojo švietimo kontekste: moksliniais duomenimis grįstos įžvalgos ir praktinės perspektyvos / Transformation of Special Education in the Context of Inclusive Education: Evidence-Based Insights and Perspectives for Practice

Assoc. Prof. Dr. Irena Kaffemanienė, Assoc. Prof. Dr. Renata Geležinienė, Assoc. Prof. Dr. Laima Tomėnienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos Edukologijos institutas

 

 

11.55–12.15

Veikimas kartu mokinių pažangai: misija (ne)įmanoma? Žvilgsnis į mokyklą, kaip kompleksinę adaptyvią sistemą / Working Together for Student Progress:  Mission (Im)Possible? Looking at School as a Complex Adaptive System

Assoc. Prof. Dr. Jūratė Valuckienė, Assoc. Prof. Dr. Milda Damkuvienė, Assoc. Prof. Dr. Evandželina Petukienė, Lect. Sigitas Balčiūnas, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos Regionų plėtros institutas

 

 

12.15–12.20

Closing of the plenary session.

 

 

13.00–14.00  PRESS CONFERENCE

The Press Conference Hall in Building 2 of the Seimas, Vilnius

Live broadcast of the press conference can be watched on the website of the Seimas of the Republic of Lithuania (Youtube):

https://www.lrs.lt/sip/portal.show?p_r=35448&p_k=1&p_event_id=20794

 

Moderator – Prof. Dr. Artūras Žukauskas, Chair of the Committee on Education and Science of the Seimas of the Republic of Lithuania

 

 

 

Assoc. Prof. Dr. Stasys Tumėnas, Member of the Committee on Culture of the Seimas of the Republic of Lithuania

 

 

 

Prof. Dr. Renata Bilbokaitė, Director of Vilnius University Šiauliai Academy

 

 

 

Prof. Dr. Remigijus Bubnys, Institute of Education of Vilnius University Šiauliai Academy

 

 

 

Prof. Dr. Daiva Malinauskienė, Director of the Institute of Education of Vilnius University Šiauliai Academy

 

 

 

Prof. Dr. Aušra Kazlauskienė, Institute of Education of Vilnius University Šiauliai Academy

 

 

Contact Person in the Seimas of the Republic of Lithuania – Deimantė Žegunė, Adviser to the Office of the Committee on Education and Science of the Chancellery of the Seimas of the Republic of Lithuania

 
 

14.00–16.00 SESSIONS

The conference takes place remotely in Microsoft Teams environment

PEDAGOGUES’ EDUCATION AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT / PEDAGOGŲ UGDYMAS(IS) IR PROFESINIS AUGIMAS

 

 

Login link:

http://bit.ly/3garjJ7

Moderators:

Assoc. Prof. Dr. Jurgita Lenkauskaitė, Prof. Dr. Liuda Radzevičienė

 

 

 

Pedagogų profesinių kompetencijų įsivertinimas: elektroninio prototipo pilotavimo rezultatai / Self-Assessment of Teachers' Professional Competences: Results of Piloting an Electronic Prototype.

Dr. Daiva Penkauskienė, Mykolo Romerio universiteto docentė, dr. Agnė Brandišauskienė, Vytauto Didžiojo universiteto docentė, dr. Daiva Jakavonytė-Staškuvienė, Vytauto Didžiojo universiteto profesorė, dr. Odeta Merfeldaitė, Mykolo Romerio universiteto profesorė, dr. Romas Prakapas, Mykolo Romerio universiteto profesorius, dr. Asta Railienė, Mykolo Romerio universiteto docentė, dr. Gintautė Žibėnienė, Mykolo Romerio universiteto docentė

 

 

 

Future Teachers’ Competences in the Diagnostic Context.

Dr. Joanna M. Łukasik, Professor of Pedagogical University of Krakow

   

 

Future Teachers’ Competences in the Context of Creativity.

Dr. Katarzyna Jagielska, Assistant of Pedagogical University of Krakow

 

 

 

Pedagogo vaidmuo formuojant ikimokyklinio amžiaus vaikų fizinio aktyvumo įpročius / The Role of the Pedagogue in Forming Physical Activity Skills of the Preschool Children.

Dr. Darius Masiliauskas, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos asistentas

 

 

 

Future Teachers' Competences in the Context of Sustainable Development.

Dr. Anna Mróz, Pedagogical University of Krakow

 

 

 

Švietimo sociologijos kurso mokytojų  ugdyme būtinybė: teorinis ir praktinis pagrindimas / Necessity of the Course of Education Sociology in Teachers Education: Theoretical and Practical Justification.

Jūratė Litvinaitė, Vilniaus universiteto Sociologijos ir socialinio darbo instituto doktorantė

 

 

 

Mokinių mokymosi pasiekimų ir pažangos įsivertinimas gamtos mokslų pamokoje: trajektorijos; veikmė; aplinka / Self-Evaluation of Students' Learning Achievements and Progress in the Natural Science Lessons: Trajectories; Action; Environment.

Asta Vaičiūnienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos doktorantė, Šiaulių Dainų progimnazijos direktorė, dr. Aušra Kazlauskienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos profesorė

 

 

 

Būsimųjų pedagogų tarpkultūrinių kompetencijų ugdymas(is): mokytojų-praktikų į(si)traukimo į studijų procesą patirtis / Development of Intercultural Competences of Future Pedagogues: the Experience of Teacher-Practitioners' Involvement in the Study Process.

Dr. Jurgita Lenkauskaitė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos docentė, Alla Chvostova, Šiaulių Didždvario gimnazijos anglų kalbos mokytoja-ekspertė

 

 

 

Mokyklos organizacinių veiksnių reikšmė mokytojų psichologiniam įgalinimui / The Significance of School Organizational Factors for the Psychological Empowerment of the Teachers.

Dr. Loreta Bukšnytė-Marmienė, Vytauto Didžiojo universiteto profesorė, dr. Agnė Brandišauskienė, Vytauto Didžiojo universiteto docentė

 

 

 

Challenges, Benefits and Opportunities of Mindfulness in Learning.

Dr. Maija Ročāne, Associate Professor of Liepaja  University, dr. Alīda Samuseviča, Professor of Liepaja  University

 

 

 

 

CHALLENGES OF IMPLEMENTATION OF INCLUSIVE EDUCATION TO TEACHERS’ AND EDUCATIONAL SUPPORT SPECIALISTS’ EDUCATION /  ĮTRAUKIOJO UGDYMO ĮGYVENDINIMO IŠŠŪKIAI MOKYTOJŲ IR ŠVIETIMO PAGALBOS SPECIALISTŲ RENGIMUI

 

Login link:

http://bit.ly/3txRLzp

Moderators:

Assoc. Prof. Dr. Ieva Bilbokaitė-Skiauterienė, Assist. Dr. Regina Karvelienė

 

 

 

Tėvystės streso raiška auginant vaikus, turinčius ASS, įtraukties kontekste / Manifestation of Parental Stress Raising Children with Autism Spectrum in the Context of Inclusion.

Dr. Daiva Alifanovienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos docentė, Odeta Šapelytė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos lektorė

 

 
 
Comprehensive teacher's competencies in the next decades: futurological context.
Dr. Anna Kwatera, Pedagogical University of Krakow
   

 

Įtraukiojo ugdymo apraiškos lopšelyje-darželyje ,,Sakalėlis“ ir jo sėkmę lemiantys faktoriai / Manifestations of Inclusive Education in the Nursery-Kindergarten "Sakalėlis" and Factors Determining its Success.

Rita Gansauskienė, Klaipėdos lopšelio-darželio ,,Sakalėlis" logopedė-metodininkė, Diana Vasiliauskienė, Klaipėdos lopšelis-darželis ,,Sakalėlis", direktoriaus pavaduotoja ugdymui, mokytoja  metodininkė, Rasa Žukauskienė, Klaipėdos lopšelio-darželio ,,Sakalėlis", priešmokyklinio specialiojo ugdymo grupės mokytoja, Kristina Kniukštienė, Klaipėdos lopšelio-darželio ,,Sakalėlis", priešmokyklinio ugdymo grupės mokytoja

 

 

 

Mokinių, turinčių emocijų, elgesio ir mokymosi sunkumų, pažinimo struktūros analizė: tarptautinės patirties aspektas / An Analysis of the Cognitive Structure of Students with Emotional, Behavioral and Learning Difficulties: A Perspective from an International Experience.

Dr. Liuda Radzevičienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos profesorė, dr. Aistė Batūraitė-Bunka, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos asistentė

 

 

 

Social Perception of Male Kindergarten Teachers on the Background of Socio-Cultural Changes in 21st Century in Poland. Male Perspective on the Basis of Qualitative Research Results.

Dr. Paulina Koperna, Assistant of Pedagogical University of Krakow

 

 

 

Švietimo prieinamumo situacija Lietuvoje / The Situation of Access to Education in Lithuania.

Dr. Regina Karvelienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos direktoriaus pavaduotoja studijoms, asistentė, mag. Indrė Lukošaitienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademija

 

 

 

Health Contents in the Early Education in the Light of the Curriculum Theory of Christine Möller.

Gorana Laslo, PhD student of Faculty of Education in Sombor, University of Novi Sad, dr. Danijela Petrovic, Professor of Faculty of Education, University of Novi Sad, Svetlana Spanovic, Faculty of Education, University of Novi Sad

 

 

 

Mokytojų pasirengimas organizuoti įtraukųjį ugdymą / Preparation of Teachers to Organize Inclusive Education.

Danutė Trukšinienė, Vilniaus kolegijos lektorė, Dalia Kačinaitė-Vrubliauskienė, Vilniaus kolegijos docentė

 

 

 

Įtraukiojo ugdymo įgyvendinimas pradinių klasių muzikos pamokose / Implementation of Inclusive Education in the Lessons of Music in Elementary School.

Angelė Kavaliauskienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos lektorė

 

 

 

Įtraukusis ugdymas šiandienos mokykloje: pokyčiai ir ateities iššūkiai / Inclusive Education in Today`s School: Changes and Future Challenges.

Dr. Ieva Bilbokaitė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos docentė, dr. Agnė Juškevičienė, Vilniaus universiteto Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų instituto docentė

 

 
   

COMPETENCES OF PEDAGOGUES’ EDUCATORS AND THEIR DEVELOPMENT / PEDAGOGŲ UGDYTOJŲ KOMPETENCIJOS IR JŲ TOBULINIMAS(IS)

 

Login link:

http://bit.ly/3V3PIP8

Moderators:

Assoc. Prof. Dr. Rima Bakutytė, Assoc. Prof. Dr. Erika Masiliauskienė

 

 

 

Priešmokyklinio amžiaus vaikų kalbos ugdymas: praktinės patirties įžvalgos / Language Development in Preschool Children: Insights from Practical Experience.

Dr. Nijolė Bražienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos docentė

 

 

 

The Importance of Teachers' Social-Emotional Competences at the Professional Start. Introduction to the Study

Natalia Twardosz, PhD student of Pedagogical University of Krakow

 

 

 

Ikimokyklinio ugdymo pedagogų skaitmeninės kompetencijos raiška / Pecularities of Digital Competence of Preschool Teachers.

Dr. Erika Masiliauskienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos docentė, dr. Jurgita Lenkauskaitė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos docentė, mag. Monika Daugirdaitė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademija

 

 

 

Pedagogical Mechanisms of Using Problematic Educational Technology in Higher Education Institutions.

Dr. Aynisa Musurmanova, Professor of Research Institute "Family and Women" under the State Committee for Family and Women of the Republic of Uzbekistan

 

 

 

Mokytojų vaidmuo kuriant bendradarbiavimą su tėvais / The Role of Teachers in Creating Cooperation with Parents.

Jovita Starkutė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos doktorantė, Kauno kolegijos Menų ir ugdymo fakulteto Pedagogikos katedros lektorė

 

 

 

Vadovų ir pedagogų profesinių kompetencijų augimo analizė ir jų poveikis mokinių pasiekimams ir pažangai / Analysis of the Growth of Professional Competences of Managers and Pedagogues and Their Impact on the Achievements and Progress of Students.

Loreta Venslavičienė, Kupiškio meno mokyklos ir Panevėžio rajono muzikos mokyklos mokytoja ekspertė, Daiva Šakickienė, Kupiškio meno mokyklos direktorė

 

 

 

Vyresniųjų klasių mokinių anglų kalbos rizominis ugdymas / Rhizomic Education of the English Language of Senior Students.

Aida Kairienė, Vytauto Didžiojo universiteto doktorantė

 

 

 

Vaikų metaforinio mąstymo raiška žaidimuose / Expression of Children's Metaphorical Thinking in Games.

Vaida Padgurskytė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos doktorantė

 

 

 

Ikimokyklinio ugdymo mokytojų kompetencijų tobulinimo(si) iššūkiai šiuolaikinėje ugdymo realybėje / Challenges of Improving the Competences of Preschool Teachers in the Reality of Modern Education.

Dr. Daiva Malinauskienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos profesorė, dr. Skaistė Kovienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos asistentė

 

 

 

 

EXPRESSION POSSIBILITIES OF ARTISTIC EDUCATION IN THE PEDAGOGICAL PROCESS / MENINIO UGDYMO RAIŠKOS GALIMYBĖS PEDAGOGINIAME PROCESE

 

Login link:

http://bit.ly/3EATH0k

Moderators:

Prof. Dr. Diana Strakšienė, Assoc. Prof. Dr. Vytautas Žalys

 

 

 

Emocinio imitavimo metodo taikymo galimybės: praktinė taikymo refleksija / Possibilities of Applying the Emotional Simulation Method: Reflection of the Practical Application.

Ugnė Pilipavičiūtė, Šiaulių „Romuvos“ progimnazijos muzikos mokytoja

 

 

 

Skaitmeninės kompetencijos ugdymas muzikos pamokoje. Muzikavimas virtualiais muzikos instrumentais / Development of Digital Competence in the Music Lesson. Music Making with Virtual Musical Instruments.

Stanislava Rusevičienė, Šiaulių „Dainų“ progimnazijos muzikos mokytoja-metodininkė

 

 

 

CAQDA kompiuterinių programų galimybės atliekant kokybinius tyrimus / Opportunities of CAQDA Computer Programs in Qualitative Research.

Dr. Vytautas Žalys, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos docentas

 

 

 

Muzikinė veikla kaip įtraukiosios mokyklos kultūros formavimo priemonė: mokytojų požiūrio analizė / Musical Activity as a Mean of Forming Culture of  an Inclusive School: an Analysis of Teachers' Attitudes.

Aušra Kardašienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos doktorantė, dr. Diana Strakšienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos profesorė

 

 

 

Muzikos pamokų turinys krikščioniškųjų vertybių kontekste / The Content of Music Lessons in the Context of Christian Values.

Klaidas Kauneckas, Vilniaus "Pelėdos" pradinės mokyklos muzikos mokytojas

 

 

 

Balso kokybę formuojančių metodų sistema / A System of Methods Shaping the Voice Quality.

Živilė Sitnikienė, Šiaulių „Juventos“ progimnazijos muzikos mokytoja metodininkė

 

 

 

Jaunuolių balso formavimo ypatumai / The Features of Young People`s Voice Formation.

Beata Smiltnikienė, Šiaulių Sauliaus Sondeckio menų gimnazijos dainavimo mokytoja metodininkė

 

 

 

Meninio ugdymo galimybės įgyvendinant įtraukųjį ugdymą / Possibilities of Art Education in the Implementation of Inclusive Education.

Dr. Diana Strakšienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos profesorė, dr. Edita Musneckienė, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos docentė

 

 

16.00–16.30 CLOSING OF THE CONFERENCE

Login link:

http://bit.ly/3gbmGP2

Moderators:

Assoc. Prof. Dr. Ieva Bilbokaitė-Skiauterienė, Assoc. Prof. Dr. Jurgita Lenkauskaitė

  pdfMU_konferencijos_programa_Eng.pdf

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

More information Ok